Senast recenserade böcker

Senast recenserat

185274
Den andra boken i en trilogi. Det som håller ihop böckerna är att de utspelar sig på samma ort och berör händelser i nutid och i dåtid. Vissa personer från bok ett återkommer i bok två men bara i periferin (Felicia och Jonathan). Den här boken berättar om Marika och hur hon hittar tillbaka till dottern Emily, kärleken till Aron och arbetet i kyrkan efter ett kringresande liv. När det kommer till den äldre tiden får man följa Carolina, hennes syster Maja och modern Alma som sitter i rullstol och det armod Carolina får när hon gifter sig för att rädda sin mor och syster från sockenstugan. En mer intressant och fängslande bok än ettan, men däremot tycker jag att för lite tid används till att knyta ihop säcken mellan de två historierna, vilket förtar och sänker betyget efter många timmars lyssnande.
2022-01-22
aglo
150744
En feelgood roman som man, enligt mig, kan ha och mista. Handlar om nyskilda Felicia som blir ensam fastighetsägare till hyreshuset i samband med skilsmässan och hur det kommer sig att hon möblerar med gamla möbler från Karlshamn. Historien beskriver Felicias liv med penga- och kärleksbekymmer och bitar av de gamla möblernas tidigare ägares liv, främst en hushållerska (Nanny) och hennes liv. De livsval hon gjorde och den käresta hon delade livet med (Fritz). En ordinär roman.
2022-01-20
aglo
159468
Av: Seethaler, Robert
Markerad betygsstjärna Markerad betygsstjärna Markerad betygsstjärna Markerad betygsstjärna Markerad betygsstjärna Markerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna
Berörde mej. Fint lågmält ömsint om mänsklig värdighet och närhet. Språket ger tydliga bilder. Läser varje mening med vördnad.
2022-01-15
Acorn
125155
Av: Berg, Lasse
Sista och tredje boken i trilogin. Ny uppläsare igen, inte den som nämns ovan utan en annan. Boken berör de sista 50 åren (till största delen) och beskriver den utveckling som skett, bland annat hur många färre som lever i fattigdom i många av de länder där författaren levt och vistats, idag än för bara några årtionden sen. Lasse beskriver även sin uppväxt och delar av sitt liv vilket gör den här boken till både en historielektion och en levnadsbeskrivning. En given bok för de som redan tagit del av de två föregående.
2022-01-14
aglo
261419
Av: Sten, Viveca
Markerad betygsstjärna Markerad betygsstjärna Markerad betygsstjärna Markerad betygsstjärna Markerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna
Mycket läsvärd och spännande, väntar på uppföljaren.
2022-01-11
k:dotter